Каталог статей

Головна » Статті » Мої статті

«Інноваційні підходи до створення комплексно-методичного забезпечення предмету Охорона праці»
ВСТУП
Сучасність відзначається швидким накопиченням інформації, що ставить перед осві-тою нові задачі. Адже безграмотна людина, як відзначають багато відомих учених і футуро-логи – це людина, що не вміє учитися самостійно, але й працювати, опановувати нові техно-логії.
Відповідно до потреб інноваційно-інформаційного розвитку суспільства постають ви-значені завдання модернізації освіти, серед яких чи не основним виступає формування твор-чого мислення. Крім того, важливим являється напрямок формування інтелектуальних умінь та сприяти розвитку інтелектуальної активності на основі фундаментально сконструйованих знань (1, 6, 9).
В сучасному науковому освітньому просторі здійснюється пошук дидактичної систе-ми (2-3,5,7,11-12), яка забезпечить досягнення високої якості і гарантованих результатів професійного навчання і становлення особистості спеціаліста. В запропонованих системах в більшій або меншій мірі простежуються психологічні і дидактичні процедури взаємодії ви-кладачів і учнів, а в структурі – цільовий, змістовний і технологічний компоненти. Одним з таких компонентів виступає методична система (4,8,10).
Метою моєї роботи являється показати напрямки по формуванню творчої діяльності учнів з поступовим виходом на системність у навчанні.
Ми виходимо з того, що наша викладацька діяльність полягає у тому щоб:
 дати учням максимально-міцні та обґрунтовані знання у відповідності до навчаль-ної програми і вимог професійно-кваліфікацийної характеристики спеціальності, обраної учнями;
 захопити учнів, вселити в них впевненість у своїх силах та здібностях;
 допомогти відчути власні здібності до творчої діяльності та особистої самореалі-зації.
Для активізації творчої діяльності учнів на уроці ми використовуємо проблемне на-вчання, різноманітні самостійні роботи, тестування та індивідуальний підхід до кожного уч-ня. Реалізація ідеї ”занурення до предмету”, здійснюється через організацію навчання за допомогою опорних конспектів, які повинні, на наш погляд, зосередити увагу учнів на окре-мих складніших питаннях учбового матеріалу, навчити грамотно і точно використовувати наданий матеріал на практиці.
За допомогою опорних конспектів на усіх етапах занять надає нам можливість вико-ристовувати такі методичні прийоми:
 систематичний само- і взаємоконтроль;
 максимальну самостійність при повторенні вивчаємого матеріалу;
 багаторазове повторення проблемних питань уроку при мінімальній втраті учбо-вого часу.
Так при вивченні теми №2 ”Основи безпеки праці в галузі”, використовуючи опорні конспекти при самопідготовці, учні не тільки відповідають на питання, обґрунтовані на вла-сному досвіді, та зосереджують увагу на вирішенні різноманітних ситуацій, які пов’язані з порушеннями вимог безпеки праці такі як:
 відсутність наряду-допуску при виконанні небезпечних робіт;
 порушення правил безпеки при огородженні небезпечних зон;
 відсутність знаків безпеки у тому чи іншому небезпечному місці;
 дії при виникненні надзвичайних ситуацій.
Обов’язково самі учні намагаються уявити складну ситуацію і прийняти заходи по усуненню порушень питань охорони праці.
При перевірці домашнього завдання та на уроках тематичного контролю і вдоскона-лення знань учнів ми запроваджуємо систему тестування за допомогою рівневих завдань, перевірочних тестів, розв’язання кросвордів, які вказують на рівень засвоєння матеріалу та ті питання, до яких потрібно звернути більше уваги при подальшому вивченні предмету.
В процесі навчання ми намагаємось якомога заглиблено використовувати міжпредме-тні та внутришньопредметні зв’язки, а також зв’язок з виробничим навчанням залежно від професії, якої навчаються учні, вважаючи це міцним стимулом активізації мислення і пізна-вальної діяльності учнів, виробити в їх потребу у вивченні інших дисциплін, таких як: фізи-ки, хімії, математики, креслення, спеціальних та інших предметів.
При підготовці до наступного уроку учні використовують навчальну, технічну та до-відкову літературу, опорний конспект, за допомогою чого готують індивідуальні доповіді та реферати, вчаться користуватися таблицями та довідниками.
Я вважаю, що тема «Активна творча діяльність учнів у процесі вивчення предмету «Охорона праці», є одним з шляхів підвищення ефективності навчально-виховного процесу і напрямком до творчої діяльності учнів, тому ми вважаємо більш доцільно енергійно застосо-вувати на уроках такі активні форми навчання, як навчальні ігри, уроки-дослідження та уро-ки-дискусії.
Успішно вчити нинішніх дітей лише за допомогою крейди, класної дошки чи підруч-ника неможливо. Однак вважаю, що за певних обставин і традиційні методи єдино можливі – коли треба повідомити великий обсяг матеріалу за короткий час або пояснити зовсім нову тему.
Практика освіти довела, що універсальної системи навчання немає і не може бути. Ми переконані, що інноваційні підходи сприяють удосконаленню традиційної системи. Розду-муючи над цим, часто пригадую слова генія – «Все повинно бути зроблено настільки просто, наскільки можливо, але не простіше».
Розвиток навчальних технологій призводить до збагачення методик викладання, мо-дернізує відомі засоби. І тут провідна творча роль повинна бути відведена викладачеві, який рідко дотримується тільки певної освітянської концепції, а завжди намагається створити вла-сну модель. До таких моделей навчання відноситься і системний підхід до навчально-виховного процесу з використанням інформаційних технологій.
Для активізації творчої діяльності учнів ми використовуємо електронний навчально-методичний посібник з предмету «Охорона праці» створений з метою найбільш зручного, досконалого і цікавого вивчення даної дисципліни в професійно-технічних навчальних за-кладах та зроблений інтернет-сайт «Кабінет охорони праці». В умовах комп’ютеризації на-вчального процесу цей посібник є добрим помічником не тільки для викладача охорони пра-ці, який безумовно є керівником вивчання предмету, та ще й відкриє можливість учням ви-вчати та перевіряти свої знання за допомогою данин електронних продуктів.
Процес професійного виховання учнів ми вважаємо також активізуючим фактором, який починається з першого ж дня їхнього навчання в центрі. Професійна спрямованість ви-кладання предмету формує нові уявлення учнів про предмет і про майбутню професію в ці-лому. Але сформована уява – це тільки заохочувальний стимул до оволодіння нею.
Коли діти приходять до центру, хочеться вірити, що вони вже впевнені в своєму ви-борі. Але не завжди так буває. Часто це діти з малозабезпечених сімей, для яких мрії про ви-щу освіту залишаються нездійсненими. Їм треба отримати яку-небудь професію, працювати і підтримувати сім’ю. а щоб такі діти не відчували себе обділеними, незадоволеними своїм життям і становищем у ньому, їм необхідна підтримка викладачів і майстрів виробничого навчання. Наше завдання не лише дати знання цим учням, а й допомогти знайти гідне місце в суспільстві.
Професійні нахили учнів треба формувати систематично, використовуючи різні види уроків. Як відомо, процес оволодіння обраною професією розпочинається з вивчення спец предметів, з поступовим переходом до професійної підготовки конкурентоспроможного ро-бітника, яка значною мірою залежить від професійної і педагогічної майстерності викладача та майстра виробничого навчання.
Як правило, краще засвоєння матеріалу професійного напрямку відбувається в проце-сі активної діяльності учнів за умови, коли в нього вносяться: елементи новизни; смислове групування матеріалу; виділення головної думки; складання плану; конспекту; логічних схем; виділення в них основних зв’язків і відношень.
Слід наголосити на наявність емоційного елемента в процесі розумової діяльності уч-нів, яка є одним з показників дієвості інтелектуальної потреби людини. Особливо важлива роль позитивних емоцій на етапах уроку.
Вважаю, що засобом емоційного впливу на учнів є передусім особа педагога, його мо-вні можливості в керуванні сприймання учнями інформації: емоційність мови, виділення ін-тонацією істотних аспектів змісту, паузи, яскравий вираз свого ставлення до фактів, що ви-словлюються.
Наприклад, викладачем предмету ”Охорона праці” я працюю десятий рік і як зрозумі-ло маю досить великий досвід роботи. Безпосередня робота на будівництві протягом дев’яті років, щоденно була пов’язана з різноманітними ситуаціями, які вимагали від мене необхід-ності чіткого дотримання правил безпеки праці та основних вимог щодо питань з охорони праці. Тому на прикладах власного досвіду вважаю необхідним дати учням доцільність усві-домлення значення цього предмету.
Зрозуміло, що все ідеально не буває. Та головним є створення доброзичливої атмос-фери між викладачем і учнями та серед учнів на уроці. А для цього немало треба потрудити-ся як викладачу так і учням.
Не можна не згадати рядки В.О. Сухомлинського: «У кожній дитині дрімають задат-ки якихось здібностей. Ці задатки – як порох: щоб запалити їх, потрібна іскра. Такою іскрою є натхнення, захоплення майстерністю свого старшого товариша або ровесника».
Помітити в учня крихітну іскру цікавості, мобілізувати усі її потенційні можливості для здійснення плідної діяльності, у процесі якої він буде розвиватися – цим має керуватися викладач у процесі повсякденної роботи.

Опис досвіду роботи:
Галузь застосування: професійно-технічне навчання для сфери харчових технологій, торгі-влі, будівництва та ресторанного сервісу.
Мета: Реалізація інноваційних підходів до створення комплексно-методичного забезпечення предмету охорона праці за допомогою комп’ютерних технологій.
Завдання досвіду:
 Розкрити основні аспекти інноваційних підходів до створення комплексно-методичного забезпечення предмету охорона праці.
 Вказати цілі, задачі інноваційних підходів до створення сучасного комплексно-методичного забезпечення з використанням комп’ютерних технологій в освіті.
 В значній мірі відобразити роль творчого відношення педагога до створення сучасно-го, високопродуктивного уроку, на якому учні отримують не тільки знання з предме-ту, а також вміння та навички, які їм знадобляться в подальшому житті.
 Наголосити, що завдання педагога полягає не в тому, щоб наочно та доступно все по-яснити та показати, а в тім, щоб організувати роботу учнів, аби вони самі винайшли рішення проблеми уроку на рівні сучасності.

Форма представлення: Творчий проект «Інноваційні підходи до створення комплексно-методичного забезпечення предмету Охорона праці».
Учасники проекту:
 учні навчальних груп центру ПТО;
 викладач предмету «Охорона праці».

СИСТЕМА РОБОТИ
І. Організаційно-підготовчий період ( 01.09.06 –01.09.10).
Вироблення стратегії навчально-професійної діяльності:
- підготовка навчально-плануючої документації;
- визначення оптимальних технологій та методів навчання;
- підготовка комплексу методичного забезпечення уроків;
- залучення провідних спеціалістів освітньої галузі охорони праці.
- робота над методичним супроводом проекту.

ІІ. Основний період (01.09.10 – 01. 06.13).
Удосконалення та підвищення ефективності проведення уроків з предмету «Охорона праці:
- ознайомлення з контингентом учнів, рівнем їх навчальних досягнень;
- допомога учням в адаптації до навчально-професійної діяльності;
- оснащення кабінету комп’ютерною технікою та мультимедійним обладнанням;
- упровадження інноваційних комп’ютерних технологій навчання на уроках охорони праці;
- апробація електронного посібника та комп’ютерних тестів з вивчає мого предмету;
- здійснення контролю навчальних досягнень учнів – поточне оцінювання, тематичне оцінювання, семестрове оцінювання за допомогою комп’ютера.
- проходження курсів підвищення кваліфікацій та комп’ютерних курсів;
- прийняття участі в тематичних семінарів та інтернет-конференціях з публікацією ста-тей з обміну власним досвідом;
- впровадження електронного посібника з охорони праці до інших навчальних закладів Сумської області та м. Біла церква;
- створення інтернет-сайту «Кабінет охорони праці» з подальшим розвитком.
ІІІ. Заключний період (червень2013).
Дослідження відповідності професійних знань учнів вимогам кваліфікаційних характе-ристик з предмету «Охорона праці» згідно з Державними стандартами ПТО за обраними професіями:
- розробка кваліфікаційних комплектів з охорони праці;
- приведення до відповідності паспорту комплексно-методичного забезпечення кабі-нету;
- усунення недоліків в організації робочих місць викладача та учнів;
- аналіз навчальних досягнень учнів;
- формулювання висновків за результатами проекту.

Мета і очікувані практичні результати:
 створити в кабінеті комфортні умови роботи для учнів, викладачів, майстрів виро-бничого навчання, робітників господарчого та виховного підрозділу, інженерів з охорони праці та адміністрації центру з вивчення основ охорони праці.
 ознайомившись з нормативною документацією та іншими матеріалами учні та ко-леги будуть ставитись до питань охорони праці належним чином, що зменшить рі-вень травматизму, нещасних випадків на виробництві та в побуті.
 за допомогою мережі Internet будь-який користувач комп’ютера може знайти, ви-качати та зберегти на свій комп’ютер розміщений документ або архів документів, знайти відповідь на питання, що його турбує, а також за допомогою програми з те-стування перевірити рівень своєї обізнаності з охорони праці

Кінцевий результат роботи спрямований на:
- завершення роботи з комплектування навчальних матеріалів з предмету «Охорона праці»;
- удосконалення уроку, підвищення його ефективності;
- здійснення прогнозованих перспектив подальшої роботи викладача центру;
- накопичування, систематизація методичного та дидактичного матеріалу щодо за-безпечення предмету;
- за допомогою мультимедійних матеріалів проводити найбільш цікавіші уроки та презентації власних професійних досягнень.
- систематичне використання під час проведення уроків електронного посібника «Охорона праці»;
- подальший розвиток інтернет-сайту «Кабінет охорони праці».
Впевнений, з часом, на його сторінках з’являтиметься корисна, актуальна користува-чам інформація і до мого сайту, предмету «Охорона праці» буде ще більше зацікавленості.
Категорія: Мої статті | Додав: zoombik (23.08.2013)
Переглядів: 1298 | Рейтинг: 0.0/0
Категорії розділу
Мої статті [1]
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Пошук
Друзі сайту